Skip to main content

SLIPPED DISC BOLEH MENYERANG SEMUA PERINGKAT UMUR

Assalamualaikum...

Slip Disc ?



Hmmm. Tetiba teringat masa presentation masa degree dulu. Untuk subjek ENGLISH LANGUAGE. Masa tu presented pasal "SLIPPED DISC".

Biasalah kalau kena buat individual presentation mesti terketar lutut punya. HEHE

Dan saya salah seorang. Tercari-cari TOPIK yang boleh menarik tumpuan. Dan dapat share manfaat. Bukan setakat presentation TAPI pasti ada output untuk audien. Tak gitu ? 

SO, at last terjumpa pasal SLIPPED DISC ni. Dan present laaa blaaa blaaa. Saya perasan kan, bila kita kena buat sesuatu mesti kita buat research sungguh-sungguh. Sebab ia akan jadi BEST ! Haaa tak tau macam mana nak gambarkan HEHE

OK, apa sebenarnya SLIPPED DISC ni ? Apa tanda-tandanya ? Macam mana nak elak ?

Jom, saya cuba share yang terbaik. Isi yang diambil adalah isi kandungan masa presentation dulu jugak mungkin ada kurang lebih sebab nota lama lupa letak kat mana ;)

OK, JOM !

Slipped Disc adalah istilah yang digunakan dalam dunia perubatan terhadap kecederaan yang biasa berlaku terhadap tulang belakang. Ringkasnya, SLIPPED DISC bermaksud disc pada tulang belakang terbonjol atau tergelongsor keluar sehingga menekan urat saraf pada saraf tunjang. Slipped Disc juga dikenali dengan nama Herniated Disc, Ruptured Disc atau Prolapsed Intervertebral Disc (PID).


Logiknya, kita boleh nampak beza kan ?



Apakah PUNCAnya ?

Mungkin disebabkan oleh penuaan yang mengakibatkan berlakunya Slipped disc di mana ligamen yang memegang disc itu menjadi lemah dan sekiranya terdapat tekanan atau tergeliat sedikit pun,ia mampu menyebabkan gel disc itu pecah !

Namun demikian, aktiviti atau pergerakan harian yang dilakukan dengan cara yang salah jua mampu membawa kepada risiko slipped disc. 

SO, antaranya :
  • Membongkok terlalu lama
  • Mengangkat beban yang terlalu berat
  • Cara mengangkat beban yang salah
  • Duduk atau baring dengan postur yang salah
  • Kecederaan semasa bersukan
Ada tak sesape yang mungkin terbuat salah satu daripada punca di atas? Atau mungkinkah sering lakukan semua kat atas tu ? Elakkan, please ! :) Kalau yang dah memang kerja melibatkan semua tu, boleh lalukan dengan teknik yang betul. In syaAllah.

Yang paling penting, jika tetiba sakit atau sakit yang melampau di bahagian bawah belakang dan juga di bahagian bahu serta tengkuk haruslah cepat-cepat berjumpa pakar.

Kesakitan yang dirasakan itu boleh menyebabkan sakit menyucuk-nyucuk di bahagian kaki dan tapak kaki. 

AWAS ! Sekiranya, tidak dirawat mungkin boleh melarat dan menyebabkan lumpuh !

OK, sekarang MACAM MANA NAK CEGAH SLIPPED DISC ?

Senang je. HEHE. PASTIKAN BERAT BADAN IDEAL ! Ye laaa, logik kan berat badan yang berlebihan memberi bebanan yang lebih kepada tulang belakang. Jadi, lama-lama mungkin memberi kesan juga.

Kedua, BERHENTI MEROKOK ! Eh, apa kaitannya ? OK, macam ni nikotin dalam rokok adalah toksik kepada diac. SO, ia akan menghalang disc untuk mengekalkan sifat elastiknya kerana toksik menghalang penyerapan nutrien. 

Ketiga, yang ni paling simple. AMALKAN POSTUR BADAN YANG BETUL ! Cukup mudah kan untuk diamalkan. 



Ada yang sedang alami masalah SLIPPED DISC ? SO, macam mana nak cegah ?
  1. RAWATAN THERMAL. Rawatan seperti ini bertujuan untuk mengurangkan sakit di bahagian belakang.
  2. STEROID. Satu suntikan yang dapat menguatkan otot belakang dan mengurangkan kesakitan.
  3. FISIOTERAPI. Kaedah ini seperti senaman yang dijalankan bersama pakar untuk menguatkan otot. Ada juga yang menggunakan kaedah menggunakan tuala panas pada bahagian yang sakit.
  4. PEMBEDAHAN. Ini adalah langkah terakhir. Disc yang terkeluar akan dikikis. Untuk kea yang serius, kepingan besi akan dimasukkan untuk menyokong tulang belakang !
Namun begitu, SLIPPED DISC MAMPU BERULANG ! Mintak dijauhkan.

Apakah cara LAIN atau ALTERNATIF untuk IKHTIAR MASALAH SLIPPED DISC ?

In syaAllah, saya suggest anda cuba SET SLIPPED DISC SHAKLEE. Apa yang shaklee ada untuk ikhtiar SLIPPED DISC ?



  1. VIVIX adalah agen anti-penuaan di mana ia mampu menjaga keanjalan struktur disc tulang belakang dan sekaligus in syaAllah membantu mengurangkan risiko SLIPPED DISC. Malah, ia juga menyokong kesihatan tubuh dengan memberikan keperluan secara menyeluruh untuk badan.
  2. OSTEMATRIX yang kaya dengan kalsium, magnesium dan beberapa vitamin dan mineral yang lain. Kalsium sangat baik untuk tulang kuat dan padat. Ia juga pentibg untuk kesihatan ligamen dan otot. Sotematrix juga dilengkapi dengan vitamin D untuk membantu penyerapan kalsium dengan lebih cekap dan bagus untuk pertumbuhan tulang yang sihat.
  3. OMEGA GUARD. Omega-3 merupakan anti inflamasi baik dan membantu mengurangkan keradangan akibat sakit sendi.

Di sini, saya nak share, saya ada terbaca dalam satu artikel bahawa SLIPPED DISC bukan biasa-biasa TAPI kos untuk PEMBEDAHAN boleh mencecah sehingga RM13K. Mana nak dapatkan wang sejumlah itu ? Semoga dijauhkan dan jum kita ikhtiar mencegah risiko SLIPPED DISc.

In syaAllah dengan set SLIPPED DISC daripada shaklee mampu mengembalikan kesihatan tulang seperti dulu-dulu.

Slipped Disc boleh menyerang sesiapa sahaja yang expose dengan punca-punca SLIPPED DISC tadi. Tak kira umur 20 tahun, 30 tahun atau 50 tahun ! Semua boleh terkena serangannya. Jom berwaspada daripada awal okesss ;)

Kalau rasa berminat untuk tanya lebih, feel free untuk hubungi saya.

Shimah 014-530-6486

Comments

Popular posts from this blog

Period tak lancar ? Darah Haid tersekat-sekat ?

Assalamualaikum... Selamat Hari Jumaat yang Berkat 💛 "You are period!" - boss "Fired boss. Period tu saya..." - PA boss Sape pernah dengar dialog ni ? Hahaha. Ini laaa dialog daripada FILEM BINI-BINIKU GANGSTER lakonan Shaheizy Sam, Yana Shamsudin, Intan Ladyana dan lain-lain. OK. Sorry out of topic :') Seperti TOPIK kat atas tu, saya percaya ramai perempuan yang mengalami keadaan yang sama kannn.  Iaitu PERIOD TAK LANCAR ! Especially masa bulan puasa. Geram betul kann ? Mana taknya, hari ni keluar, esok pagi kering. Malam ada balik :( SO, hari ni saya nak share cara tradisional & juga moden untuk bantu melancarkan peredaran darah HAID. NAK MODEN atau TRADISIONAL dulu? Hmmmm. TRADISIONAL dulu laaa ekk 😅 TRADISIONAL,  Rebus halia sebesar ibu jari, sedikit asam jawa & sedikit gula melaka (sikit je, sekadar nak perasakan air rebusan. Selepas itu, rebus ketiga-tiga bahandengan 2 cawan air.

ANGGUR vs PARU-PARU.

Assalamualaikum... Selamat Malam Tahun Baru 2018 :) ANGGUR vs PARU-PARU ? Kenapa paru-paru ? Kenapa tidak hati ? Jantung ? Buah pinggang ? OK. Takyah pening-pening HEHE. Macam ni kalau kita perasan kan, bentuk buah ANGGUR sama dengan bentuk PARU-PARU iaitu ALVEOLI. Nasib baik dulu belajar BIOLOGI, SO takde laa rasa macam slow sangat masa baca satu artikel ni ;)  Dulu masa dalam kelas, markah su jek biologi meati paling rendah, pastu nangis sampai cikgu terpaksa bagi attention lebih ! Dalam kelas biologi selalu ngantuk.  OK, back to the topic ! Kekeke Dalam dunia ni, ada banyak jenis anggur TAPI yang pasti yang selalu kita beli dekat pasar opkos yang WARNA HIJAU & UNGU tu kannn. Anggur adalah tumbuhan beriklim sederhana yang banyak digunakan untuk membuat jus, kismis kering, minuman, wain dan macam-macam seseuai dengan permintaan. Tumbuhan anggur merupakan tanaman menjalar yang berbentuk bulat dan sesetengan berbentuk seakan membuju

IBU BERAK DENGAN LAWAS !

Assalamualaikum... Selamat Malam semua :) Hari ni rasa macam sedikit happy sebab nak share pengalaman ibu saya tentang masalah SEMBELIT beliau yang sangat teruk. Mungkin disebabkan FAKTOR UMUR atau pemakanan juga. Ibu saya berumur 65 tahun dan sering mengadu BELIAU MENGALAMI SEMBELIT SETIAP HARI ! Dan kami sebagai anak, kadang-kadang terfikir jugak nak bagi SUPPLEMENT SHAKLEE kepada beliau TETAPI apabila fikirkan tentang umur, better tak galakkan. SEBAB PERTAMA, UMUR. SO, orang-orang lama ni tak macam orang muda-muda, tahap kesihatan mereka sangat rendah. Mungkin tak semua. Tapi, umumnya begitu kan. Nak bagi supplement, bimbang beliau tidak cukup air dalam badan. Jadi, buah pinggang mungkin tak dapat proses dengan baik. SEBAB KEDUA, ibu saya mengidap DIABETES sejak 20 tahun lalu. Beliau dibekalkan dengan pelbagai jenis ubatan hospital.   SEBAB KETIGA, ibu saya disyaki ada masalah buah pinggang. SO, mana boleh minum air kosong banyak sangat kannn. Sedangkan, onc