Skip to main content

Period tak lancar ? Darah Haid tersekat-sekat ?

Assalamualaikum...

Selamat Hari Jumaat yang Berkat 💛

"You are period!" - boss

"Fired boss. Period tu saya..." - PA boss

Sape pernah dengar dialog ni ?

Hahaha. Ini laaa dialog daripada FILEM BINI-BINIKU GANGSTER lakonan Shaheizy Sam, Yana Shamsudin, Intan Ladyana dan lain-lain.

OK. Sorry out of topic :')

Seperti TOPIK kat atas tu, saya percaya ramai perempuan yang mengalami keadaan yang sama kannn. 

Iaitu PERIOD TAK LANCAR !


Especially masa bulan puasa. Geram betul kann ? Mana taknya, hari ni keluar, esok pagi kering. Malam ada balik :(

SO, hari ni saya nak share cara tradisional & juga moden untuk bantu melancarkan peredaran darah HAID.

NAK MODEN atau TRADISIONAL dulu?

Hmmmm. TRADISIONAL dulu laaa ekk 😅

TRADISIONAL, 

Rebus halia sebesar ibu jari, sedikit asam jawa & sedikit gula melaka (sikit je, sekadar nak perasakan air rebusan.

Selepas itu, rebus ketiga-tiga bahandengan 2 cawan air.

Rebus sehingga air rebusan menjadi 1 cawan. Sejukkan dan minum.

Bila nak minum ?

Semasa period. Seminggu sebelum itu lebih baik. In syaAllah :)

Ini cara paling simple dan murah agaknya sebab sesetengah orang akan tambah kunyit, dan lain2. SO, NO EXCUSES OK ! Hehe

Oh ye, itu cara kakak saya. Saya belum pernah cuba. Sebab saya suka yang MODEN ;)

Ada yang nak tau ?

OK meh saya cerita yang MODEN pulak ye,

MODEN,

Alfalfa. Omega Guard. Itu je saya ambil :)

Ada yang ambil GLA COMPLEX

Apa tu? Hmmm...

ALFALFA tu sejenis JAMU MODEN DARIPADA #shaklee untuk kesihatan dalam wanita terutamanya yang mengalami masalah KEPUTIHAN. Ada yang kata ALFALFA membantu untuk menganjalkan breast & merapatkan tutttt. Plus, sangat milkbooster untuk ibu menyusu.


OMEGA GUARD pula MINYAK IKAN OMEGA 3 yang sangat bagus untuk membantu mengawal TAHAP KOLESTROL dan membantu mencairkan serta melancarkan peredaran darah. Sebab tu, OMEGA GUARD sesuai untuk GOUT. Apabila darah mengalir dengan baik, sudah tentu badan kita rasa ringan kannn.


GLA COMPLEX ni pulak sangat membantu wanita yang nak stabilkan hormon. Nak merancang. Supplement kesuburan.


Dan satu lagi produk yang sangat digemari dan paling best untuk ikhtiar period tak lancar iaitu VIVIX TONIK AJAIB !

VIVIX adalah supplement khas untuk semua dengan khasiat berbeza. Diuji klinikal oleh saintis untuk kesihatan yang menyeluruh. So, sangat bagus untuk di'grab' bulan ni sebab ada PROMO ;)


Apa-apapun, kita IKHTIAR. Semoga Allah sembuhkan segala URUSAN. InsyaAllah.

So, macam mana nak dapatkan bahan-bahan tu semua?

Tang HALIA, ASAM JAWA & GULA MELAKA ambil je dekat dapur. Hehe.

Tapi...

Kalau nak ALFALFA & OMEGA GUARD ataupun GLA COMPLEX or VIVIX feel free untuk hubungi saya okehhh :')


Saya just nak share dengan semua. Semoga sihat sentiasa :)

JUM IKHTIAR DENGAN SELAMAT WALAU APA PUN MASALAH KESIHATAN YANG DIALAMI.

Terima kasih sudi baca. Jangan lupa tekan LIKE di FP PAGE saya. 

Whatsapp: Shimah
ID: 1242247

Comments

Popular posts from this blog

ANGGUR vs PARU-PARU.

Assalamualaikum... Selamat Malam Tahun Baru 2018 :) ANGGUR vs PARU-PARU ? Kenapa paru-paru ? Kenapa tidak hati ? Jantung ? Buah pinggang ? OK. Takyah pening-pening HEHE. Macam ni kalau kita perasan kan, bentuk buah ANGGUR sama dengan bentuk PARU-PARU iaitu ALVEOLI. Nasib baik dulu belajar BIOLOGI, SO takde laa rasa macam slow sangat masa baca satu artikel ni ;)  Dulu masa dalam kelas, markah su jek biologi meati paling rendah, pastu nangis sampai cikgu terpaksa bagi attention lebih ! Dalam kelas biologi selalu ngantuk.  OK, back to the topic ! Kekeke Dalam dunia ni, ada banyak jenis anggur TAPI yang pasti yang selalu kita beli dekat pasar opkos yang WARNA HIJAU & UNGU tu kannn. Anggur adalah tumbuhan beriklim sederhana yang banyak digunakan untuk membuat jus, kismis kering, minuman, wain dan macam-macam seseuai dengan permintaan. Tumbuhan anggur merupakan tanaman menjalar yang berbentuk bulat dan sesetengan berbentuk seakan membuju

IBU BERAK DENGAN LAWAS !

Assalamualaikum... Selamat Malam semua :) Hari ni rasa macam sedikit happy sebab nak share pengalaman ibu saya tentang masalah SEMBELIT beliau yang sangat teruk. Mungkin disebabkan FAKTOR UMUR atau pemakanan juga. Ibu saya berumur 65 tahun dan sering mengadu BELIAU MENGALAMI SEMBELIT SETIAP HARI ! Dan kami sebagai anak, kadang-kadang terfikir jugak nak bagi SUPPLEMENT SHAKLEE kepada beliau TETAPI apabila fikirkan tentang umur, better tak galakkan. SEBAB PERTAMA, UMUR. SO, orang-orang lama ni tak macam orang muda-muda, tahap kesihatan mereka sangat rendah. Mungkin tak semua. Tapi, umumnya begitu kan. Nak bagi supplement, bimbang beliau tidak cukup air dalam badan. Jadi, buah pinggang mungkin tak dapat proses dengan baik. SEBAB KEDUA, ibu saya mengidap DIABETES sejak 20 tahun lalu. Beliau dibekalkan dengan pelbagai jenis ubatan hospital.   SEBAB KETIGA, ibu saya disyaki ada masalah buah pinggang. SO, mana boleh minum air kosong banyak sangat kannn. Sedangkan, onc